Uczniowie ze Szkoły Katolickiej SPSK w Czerwiennym poznają dzięki rówieśnikom z gimnazjum dzieje i zabytki Spisza

Wednesday, June 7, 2017

22 maja (poniedziałek), uczniowie klasy I a wraz z opiekunami: panią Elżbietą Łukuś oraz panią Teresą Rużyczką, spotkali się z uczniami ze szkoły w Czerwiennym.

Wycieczka zaczęła się pod drewnianym kościołem św. Elżbiety Węgierskiej w Trybszu. Po zwiedzeniu wnętrza świątyni udaliśmy się do Łapsz Wyżnych, gdzie oprowadziliśmy naszych gości po bogato zdobionym, rokokowym kościele. Następnie przyjechaliśmy do budynku gimnazjum, w którym nasi koledzy z Czerwiennego mogli spróbować tradycyjnych, spiskich ciast oraz wysłuchać prezentacji o naszym regionie.

Po chwili odpoczynku ponownie wsiedliśmy do autobusów i przyjechaliśmy pod kościół w Łapszach Niżnych. Tam poznaliśmy min. życiorys bł. ks. Józefa Stanka, parę legend i historię łapszańskiego kościoła.

Następnym celem naszej wyprawy był Kacwin. Najpierw odwiedziliśmy kościół pod wezwaniem Wszystkich Świętych. Uczennice z naszej klasy pochodzące z Kacwina opowiedziały nam o historii i wystroju wnętrza świątyni. Po czym nasza wycieczka dotarła do wodospadu  pod Mynarzką. Większość z nas po raz pierwszy miało możliwość zobaczyć naturlny wodospad.

Kolejnym punktem na trasie była Niedzica. Podczas zwiedzania kościoła św. Bartłomieja nasi rówieśnicy byli pod wrażeniem bogato zdobionego  wnętrza barokowego kościoła w Niedzicy.

Ostatnim zabytkiem, do jakiego mieliśmy okazję wejść, były piwnice we Frydmanie. Wędrując obszernymi korytarzami mogliśmy dostrzec np. stalaktyty zwisające ze sklepienia budowli.

Zwieńczeniem naszej podróży stał się spacer do przełomu Białki. Tu poznaliśmy niezwykłą historię dotyczącą znalezienia bumeranga w jaskini Obłazowej.

Wycieczka była dla nas z pewnością bardzo miłym i owocującym w nowo zdobyte doświadczenia przeżyciem. Mieliśmy możliwość zaprezentować i przekazać naszym rówieśnikom z Podhala  zdobytą wiedzę na zajęciach edukacji regionalnej. W dniu 7 czerwca Spiszacy będą poznawać okolice Czerwiennego. Na kolejne odkrywanie tego, co bliskie czekamy z wielką niecierpliwością …